Da li električni bicikli moraju da se registruju

5f09550c4e4dd.jpeg

U Evropi su masovna pojava i sve ih je više. Zakonski se klasifikuju na razne načine, u zavisnosti od snage motora, maksimalne brzine i toga da li mogu da se kreću samostalno na električni pogon ili moraju da se vrte pedale dok elektromotor samo pruža pomoć.

U Evropi su masovna pojava i sve ih je više. Zakonski se klasifikuju na razne načine, u zavisnosti od snage motora, maksimalne brzine i toga da li mogu da se kreću samostalno na električni pogon ili moraju da se vrte pedale dok elektromotor samo pruža pomoć.

O tome detaljnije u nastavku teksta, a sada pogledajmo kakva je situacija kod nas.

Električni bicikl ne mora da se registruje, ali samo ako ispunjava određene uslove
Bicikl sa električnim pogonom ne smatra se motornim vozilom, pa stoga ne mora ni da se registruje samo ako:

a)   ima pedale i može da se pokreće okretanjem pedala

b)  ima elektromotor koji nije jači od 250 W, odnosno 0,25 kW

c)  ima najveću konstruktivnu brzinu manju od 25 km/h

Prosto, zar ne? Naravno da nije...

Pošto će ih i u Srbiji biti sve više na ulicama, u nekom trenutku počeće oštrije kontrole i provere. Naime, električni bicikl vrlo lako može da se prepravi tako da bude brz kao munja. Posledično, postaće uočljiviji u saobraćaju, dolaziće do nezgoda, „leteće“ po biciklističkim stazama, po pešačkim stazama...

I tu se javlja problem – kako proveriti električni bicikl? Kako utvrditi snagu motora i maksimalnu brzinu? Kako se zakonski gledaju oni koji su napravljeni od običnih bicikala po „uradi sam“ principu i da li su takvi uopšte dozvoljeni?

Mi ne znamo, u zakonu ne piše ništa konkretno, a iz MUP-a još nismo dobili odgovor na pitanje postoje li još neki propisi vezani za ovu kategoriju vozila, osim ograničenja po pitanju snage elektromotora i maksimalne brzine.

Šta kaže zakon?
U „Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima“ bicikli na električni pogon definišu se na sledeći način:

Član 15, Stav 3: Vrsta K3 - jeste vozilo sa pogonom na pedale sa dodatnim električnim motorom čija najveća snaga nije veća od 0,25 kW i najveća konstruktivna brzina manja od 25 km/h, a koje nije deklarisano kao vozila vrste L1.

Električni bicikli u „obliku“ skutera?
Da, postoje takvi električni bicikli. Bukvalno su u obliku skutera – izgledaju kao klasičan skuter, ali:

a)  imaju pedale

b)  elektromotor od 250 W

c)  maksimalnu brzinu 25 km/h

Do kakvih problema može da dođe u budućnosti?

Do istih do kakvih je došlo sa automobilima, mopedima, prikolicama, traktorima... U jednom trenutku izmene se propisi i onda morate da donosite potvrde, račune, ateste...

Ne kažemo da ne treba da kupite električni bicikl ukoliko želite. Samo upozoravamo da treba da budete spremni na eventualne komplikacije i da obavezno čuvate svu dokumentaciju koju dobijete prilikom kupovine.

Na primer, može da dođe do preuzimanja klasifikacije iz neke od zemalja u kojima za električni bicikl koji može da ide samo uz pomoć elektromotora, bez potrebe da biciklista okreće pedale, važe jedna pravila (registracija, kaciga...), a za električni bicikl kod kojeg elektromotor samo pomaže kada vozač okreće pedale („pedelec“) važe druga, odnosno ista kao za klasičan bicikl.

 

„Pedelec“ – kod njega ne postoji posebna komanda za davanje gasa. Kada želite da krenete, počnete da okrećete pedale, pri čemu elektromotor automatski priskače u pomoć i to samo do brzine od 25 km/h. Preko te brzine se isključuje. Tu je i ograničenje snage elektromotora od 250 W (0,25 kW).

Postoje i snažniji „pedeleci“ bez ograničenja brzine, ali oni ne mogu da se klasifikuju kao obični bicikli, pa u mnogim zemljama ne smeju da se voze po biciklističkim stazama.

Poseban problem kod električnih bicikala (i mopeda) može da bude deklarisana snaga elektromotora. Situacija se tu značajno razlikuje u odnosu na klasične motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

Navodi se (najveća) nominalna snaga - to je snaga koju motor može konstantno da razvija, a da se ne pregreje ili ošteti. Dakle, elektromotor može da razvije i više od snage koja je navedena u specifikaciji. Čitava priča je prilično komplikovana, pa nećemo ni pokušavati da ulazimo u detalje.

Kako onda da znam koliko je u stvari „jak“ električni bicikl?
Generalno, nećete znati koliko je startan sve dok ga ne provozate. Zato savetujemo probnu vožnju i to ne samo zbog startnosti ili brzine, već i zbog provere kvaliteta čitavog bicikla, pri čemu naročitu pažnju obratite na kočnice.

Ostali članci:

СДАЙТЕ СВОЙ АВТОМОБИЛЬ В АРЕНДУ В ЧЕРНОГОРИИ И ЗАРАБОТАЙТЕ НА ЭТОМ

26.03.2024

ДОГОВОР ОБ АРЕНДЕ АВТОМОБИЛЯ: ПРАВИЛА И НЮАНСЫ

24.03.2024

23.03.2024

23.03.2024

Приложения для путешествий

23.03.2024