Svrha ovog teksta je da olakšamo kupcima i prodavcima automobila – da prilikom pretrage ili postavljanja oglasa izaberu pravu vrstu karoserije.
Svrha ovog teksta je da olakšamo kupcima i prodavcima automobila – da prilikom pretrage ili postavljanja oglasa izaberu pravu vrstu karoserije.
Nećemo ići u „sitna crevca“, pošto su proizvođači suviše zakomplikovali čitavu priču.
Objasnićemo osnovne tipove vozila prema obliku karoserije i to onako kako treba da se postavljaju u oglasima.
Marketinška odeljenja proizvođača neka izmišljaju nove kategorije koliko god žele – u našim oglasima kupe sa 4 vrata je limuzina.
Isto kao što hečbek sa 3 vrata nije kupe, čak i ako mu u nazivu modela stoji reč „Coupe“.
Uostalom, i sami proizvođači se konstantno hvale kako se njihov novi model izdvaja od konkurenciji po jedinstvenom dizajnu karoserije koji ga čini „takvim i takvim“, spaja „ to i to“, uzima najbolje od „oba sveta“, itd.
Dakle – ovo radimo zbog kupaca i prodavaca, da pojednostavimo pretragu.
Ima 4 ili 5 vrata – zavisi kako računamo poklopac prtljažnika. Prtljažni prostor ne mora da bude odvojen od putničkog prostora fiksnom pregradom - kod mnogih je moguće oboriti naslon zadnjih sedišta da mogu da se ubace duži predmeti.
Kod nekih se zadnje staklo podiže zajedno sa limenim delom poklopca prtljažnika, a kod drugih ne. Mnoge limuzine postoje u obe verzije.
Da bi privukle kupce, limuzine sve više izgledaju kao kupei. Proizvođači nas već dugo ubeđuju da su neke njihove limuzine u stvari kupei sa 4 vrata. Mogu da ih zovu i avioni bez krila, ali u oglasima treba da idu u kategoriju limuzina.
Ako ima zadnja vrata – onda je limuzina.
Primeri: VW Passat, Renault Laguna, Citroen C5, Opel Vectra...
Ima zasečen zadnji kraj, pri čemu zadnje staklo može da bude bukvalno vertikalno (naročito kod manjih modela) ili zakošeno pod prilično velikim uglom.
Postoje različita dizajnerska rešenja, tako da je ponekad teško definisati o kojoj kategoriji je reč.
Može da ima 3 ili 5 vrata (računa se i poklopac prtljažnika koji se podiže zajedno sa zadnjim staklom). Prtljažnik nije odvojen od putničkog dela fiksnom pregradom.
Neretko verzije sa 3 vrata nazivaju kupeima – to je i dalje hečbek, čak i ako se u samom nazivu modela nalazi reč „Coupe“!
Primeri: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Ford Fiesta, Škoda Fabia, Fiat Punto...
Karavan
Mnogo hečbeka i limuzina ima karavan verziju. Karavan je verzija sa više prtljažnog prostora zahvaljujući podignutom krovu u zadnjem delu. Može da bude duži od osnovne verzije, ali i ne mora – nema pravila.
U nazivu ima dodatnu oznaku kao što je: Avant, Sportwagon, Wagon, Touring, ST (Station Wagon), Tourer, Variant... Napomena - ako ga proizvođač opisuje kao „shooting brake“, on po našim pravilima takođe ide među karavane. „Shooting brake“ je samo još jedan „fensi“ naziv za karavan.
Ima 2 vrata ili 3 u zavisnosti od toga kako računamo vrata/poklopac prtljažnika. Nema pravila po pitanju prtljažnika – može da bude i napred kao kod Poršea. Izgleda sportski, nizak je, uglavnom ima zadnju klupu, a prostor za putnike na zadnjoj klupi može da bude bukvalno beskoristan ili može da ga bude dovoljno da dvoje odraslih komforno sede.
Postoji mnogo „lažnih“ kupea – proizvođači svoje limuzine i hečbekove nazivaju kupeima ili im čak u sam naziv modela ubace reč „Coupe“. U našim oglasima to nisu kupei – treba da idu odgovarajuću kategoriju: limuzina ili hečbek.
Dakle – hečbek sa troja vrata nije kupe!
Primeri: Opel Calibra, Audi TT, Toyota Celica, Fiat Coupe, Mercedes CLK...
Kabriolet/roadster
Svaki automobil kojem se skida krov, ručno/automatski, platneni/čvrsti, bez obzira da li se sklapa u prtljažnik ili mora da se ostavi u garaži. Ovde svrstavamo i „targa“ vozila, koja možemo da nazovemo polu-kabrioletima. Kod njih je zadnje staklo fiksirano, a skida se samo gornji deo krova.
Primeri: Peugeot 207 CC, Audi TT Roadster, Audi A5 Cabriolet, VW Eos, Ford Focus CC...
Monovolumen (miniven ili MPV)
Izgleda kao povišeni karavan, sa skraćenim motornim prostorom i visokom i uspravnom pozicijom sedenja, kako bi se maksimalno iskoristila dužina i širina karoserije. Neki modeli imaju i treći red sedišta.
Primeri: Chrysler Voyager, VW Sharan i Touran, Renault Scenic, Opel Zafira, Citroen Xsara Picasso, Ford S-MAX, Mazda5…
Ovde svrstavamo sva vozila koja ostavljaju utisak da se dobro snalaze van asfalta, bez obzira da li je reč o rasnom terencu (Land Rover Discovery), urbanom šminkeru bez pogona na svim točkovima (Nissan Juke) ili klasičnom pripadniku SUV porodice (BMW X5).
Ovde svrstavamo i tzv. krosovere, kao što su karavani sa većim klirensom i raznim „off-road“ dodacima i izgledom. Na primer, Audijeve „all-road“ verzije, Opel Insignia Country Tourer, Volvo „Cross Country“ modeli, VW Passat Alltrack...
Ovo činimo da ne bismo dodatno komplikovali, pošto krosovera ima zaista mnogo i ne postoji racionalan način da povučemo jasne granice. Njihova „teritorija“ se preklapa sa „teritorijama“ gotovo svih drugih kategorija.
Na primer, ako mislite da postoje konkretni i nepobedivi argumenti koji određuju razliku između SUV-a i krosovera (CUV), u velikoj ste zabludi. Na primer, postoje SUV-ovi koji nemaju klasičnu šasiju, kao npr. Pajero, Grand Cherokee, Range Rover...
Uglavnom, džip/SUV ili krosover, ne mora da ima pogon na svim točkovima, reduktor, blokadu diferencijala, veliki klirens (udaljenost od tla), itd. Važno je samo da liči na „terensko“ vozilo.
U svetu automobila po ovom pitanju ne postoje jasni standardi.
Dakle, kada su oglasi u pitanju, ako liči na „džipa“, onda je „džip/SUV“.
Primeri: Audi Q7, Q5, Q3, BMW X5, X3, X6, Dacia Duster, Mercedes ML, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai ix35, Opel Antara, Škoda Yeti…
Praktično terenac (SUV/džip) sa otvorenim tovarnim prostorom. Robustan i izdržljiv, pošto se od njega očekuje da nosi ozbiljan teret, vuče tešku prikolicu i probija se kroz bespuća. Postoje verzije sa jednim ili dva reda sedišta i pogonom na svim ili samo zadnjim točkovima.
Nesporazum oko naziva pikap: da pomognemo i oko jednog uobičajenog nesporazuma. Kod nas je izraz „pikap“ uobičajen za laka dostavna vozila - npr. Zastava Poly, VW Caddy, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner... Međutim, njih ne svrstavamo u putnička vozila.
Oni se nalaze u u delu sajta gde su transportna vozila, do kojeg stižete kada kliknete na sličicu kamiona. Ukoliko postavljate oglas za "van" ili lako dostavno vozilo, prilikom postavljanja oglasa kliknite na sličicu kamiona ispod kojeg piše "Transportna vozila". Zatim se ispod pojavljuju nove opcije među kojima je i sličica kombija ispod koje piše "Kombi/Laka dostavna vozila".
Pikap, ili kamionet, kako ga takođe neki nazivaju, može da se registruje i kao putničko i kao teretno vozilo, što otvara potpuno novu priču...